
A ako Andersen: Rozprávkový svet v srdci Bratislavy
DIVADIELKO V BIBIANE "A AKO ANDERSEN"
Časopis o detskej literatúre a umení pre deti
Toto číslo obsahuje 6 článkov
Mgr. art. Emma Kováčová
PaedDr. Katarína Labudová, PhD.
prof. PhDr. Marta Žilková, PhD.
DIVADIELKO V BIBIANE "A AKO ANDERSEN"
Talianska Bologna sa v apríli 2025 opäť premenila na centrum svetovej detskej literatúry. Už 61. ročník Medzinárodného veľtrhu detskej knihy (Bologna Children’s Book Fair) privítal tisíce profesionálov z oblasti vydavateľstva, ilustrácie, autorskej tvorby či literárnej kritiky. Tento rok sa na výstavnej ploche predstavilo viac než 90 krajín. Medzi nimi nechýbalo ani Slovensko, ktoré sa opäť prezentovalo na vysokej úrovni. BIBIANA – Medzinárodný dom umenia pre deti priniesla do Bologne hneď niekoľko silných projektov. Veľkú pozornosť vzbudila výstava „História Bienále ilustrácií Bratislava (BIB)“, ktorá zaznamenala výrazný úspech medzi odbornou i laickou verejnosťou. Výstava pripomenula viac než polstoročie jedinečného medzinárodného podujatia venovaného ilustrácii pre deti.
Detská kniha Štikrafa a iné zriedkatká je nevšedným počinom nevšedného vydavateľa, ktorým je Občianske združenie Zriedkavé choroby. Kniha spája hravosť, jazykovú tvorivosť a hlboký ľudský rozmer. Autorka TATIANA KUBIŠOVÁ v nej prostredníctvom fantazijných bytostí – zriedkatok – citlivo otvára tému zriedkavých ochorení, ktoré postihujú tisíce detí aj dospelých. Sviežo komponovaný text autorky dopĺňa desať ilustrátorov zo Slovenska a Čiech. Kniha vznikla ako súčasť aktivít občianskeho združenia Zriedkavé choroby, ktoré Tatiana Kubišová spoluzakladala s cieľom zvyšovať povedomie, prepájať pacientov a podporovať inklúziu. Výnimočný titul, ktorý oslovuje malých aj veľkých čitateľov, získal prestížne ocenenie v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska 2024 v kategórii Najkrajšia detská kniha, udeľovanej BIBIANOU, medzinárodným domom umenia pre deti.
Získala doktorát z literárnej komparatistiky na Masarykovej univerzite v Brne. Učí súčasnú anglicky písanú literatúru na Filozofickej fakulte v Ružomberku. Venuje sa postmodernej literatúre, ale aj ľudovým rozprávkam. Prečo naše deti viac fascinuje Elsa ako Maruška z rozprávky O dvanástich mesiačikoch? Prečo sú moderné rozprávky ako Ľadové kráľovstvo alebo Shrek pre deti atraktívnejšie než tradičná Perinbaba či Soľ nad zlato? Poďme nad tým spolu pouvažovať.
Dana Dinková v rozhovore hovorí napríklad aj o tom, prečo je dôležité naučiť deti vnímať svet cez hudbu, že úlohou opery nie je bojovať s konkurenciou novodobých technológií, ale predovšetkým naučiť deti učiť aj iným pohľadom a inému vnímaniu sveta.
Vizualizácia dnes vládne v každom druhu umenia, vizualita sa nevyhla ani bežnej komunikácii. Živá reč akoby odumierala, víťazí jej písomná podoba v mobiloch či počítačoch. Čo s tým urobiť, ako prilákať detského príjemcu k reálnemu umeniu?