Média reflektujú Bienále ilustrácii Bratislava

Dates of event :

11. 9. 2017

Otvorenie BIB zaznamenali takmer všetky mienkotvorné slovenské média, ako Sme, Pravda, alebo RTVS či TA3

Denníka N, napríklad, uverejnil článok Jany Németh Najkrajšie ilustrácie z celého sveta sú už v Bratislave

 [dennikn.sk; 08/09/2017]

" Dnes sa otvára Bienále ilustrácií Bratislava. Hlavné sídlo bude mať tento raz v Slovenskom národnom múzeu, medzi ocenenými je aj slovenská ilustrátorka Daniela Olejníková.

Jedna socha stojí na námestí, druhá v parku. Muž a žena. Obe sú z bronzu, životom ich spájajú iba kŕdle vtákov, ktoré medzi nimi poletujú a odovzdávajú im vzájomné odkazy. Miluje ťa, hovorí jedna socha druhej prostredníctvom svojich poslov, až kým sa nestane niečo fatálne.

Kniha s jednoduchým názvom Vtáky, ktorú napísal Ted van Lieshout je iba jednou z dvoch, ktoré doteraz vyšli mladému holandskému ilustrátorovi Ludwigovi Volbedovi. Vek či množstvo vydaných kníh však v tejto súťaži našťastie nerozhodujú, dôležité je, ako ilustrátor dokáže príbeh posunúť a vyjadriť vizuálne. Dvadsaťsedemročný Ludwig Volbe to podľa medzinárodnej poroty urobil najlepšie a ona mu udelila hlavnú cenu Bienále ilustrácií Bratislava – Grand Prix.

Má iba dvadsaťsedem rokov a svoje víťazstvo už stihol osláviť aj na Instagrame. Z jeho blogu je však jasné, že kreslenie je pre neho všetkým. Stačí si prezrieť zbierku jeho skicárov. Originály víťazných ilustrácií z knihy Vtáky, ale aj ďalších víťazov a súťažiach Bienále ilustrácií Bratislava môžete oddnes vidieť v Slovenskom národnom múzeu na Vajanského nábreží v Bratislave, kam sa prehliadka presúva z Domu umenia.

Výbornou správou je, že medzi najvyššie ocenenými je aj slovenská ilustrátorka Daniela Olejníková, ktorá získala Zlaté jablko BIB za ilustrácie kníh Hávedník a Útek.

Na veku nezáleží

Do súťaže sa tento rok zapojilo takmer štyristo ilustrátorov z päťdesiatich krajín sveta, spolu prihlásili až 2657 ilustrácií, čo je najviac v histórii bienále.

"Hodnotenie však nie je žiadna lotéria," hovorí Ľubo Paľo, skúsený slovenský ilustrátor, ktorý bol tento rok členom poroty. Postupne prihlásené práce s porotou redukujú, až mi ostane finálová kolekcia. O tej potom debatujú, porovnávajú jednotlivé diela a hľadajú prieniky názorov.

Porota má, navyše, tú výsadu, že okrem originálov, má možnosť prezrieť si aj knihy, z ktorých ilustrácie pochádzajú. "Robí to rozdiel, lebo ilustrácie sú robené pre knihu a v nej aj dávajú zmysel. Niekedy sa totiž stane, že na prvý pohľad jednoduché ilustrácie môžu vytvárať skvelú knihu a naopak, umelecky výborné artefakty môžu byť nudné, ak je nimi kniha príliš preplnená," hovorí Ľubo Paľo.

Pri víťaznej knihe však žiadnu dilemu s ostatnými porotcami nemali. "Je to kniha, ktorá prináša poetiku v celku, ilustrátor si spolu s autorom textu priam geniálne sadli a vytvárajú magickú atmosféru metafyzického pokoja a inokedy zas nepokoja. Sú knihy, v ktorých sú ilustrácie zamerané príliš konceptuálne, a potom sú také, ktoré využívajú naratívnu ilustráciu, ktorá je príliš popisná, rozprávková. Ludwig Volbe z toho dokázal vyjsť a prepojiť oba tieto svety – jeho ilustrácie sú aj 'peknými obrázkami', ale majú aj svoju vnútornú silu, posolstvo, vytvárajú na stranách knihy špecifickú atmosféru. A ich autor je naozaj výrazný a rozpoznateľný, a to už dnes nie je jednoduché," hovorí porotca a ilustrátor.

Keď víťaza vybrali, vôbec vraj netušil, že ide o takého mladého autora, to zistil až neskôr a zdá sa mu, že je to tak dobre. "Kedysi sa tak trochu patrilo, aby takúto cenu vyhral niekto starší a skúsenejší, ale to už dávno neplatí. Je to súťaž kvality a tá je otvorená všetkým."

Trendy už nie sú trendy

Slovenská scéna sa podľa neho vyvíja k lepšiemu, výsledkom sú aj ocenenia z minulosti, či tie aktuálne. "Stále pritom nastupujú nové mená mladej generácie, ktoré robia dobrú prácu. A treba pritom povedať, že sú súčasťou medzinárodnej scény, nejaké národné špecifiká už dnes aj vo svete vidno len výnimočne. Drží si ich napríklad iránska ilustrácia, ale keď sa pozrieme, napríklad, na knižky Danky Olejníkovej, pokojne by mohli vyjsť hocikde vo Francúzsku či v Holandsku a na trhu s kvalitnými knihami by boli konkurencieschopné po všetkých stránkach – od ilustrácie, cez grafický dizajn až po tlač. Hávedník je viac experimentálny, od konceptu po priamu tlač farieb, Útek je tradičnejšou knihou, no ilustrácie Danky Olejníkovej sú veľmi súčasné. Používa digitálne médium, ale pracuje s ním veľmi výtvarne," hovorí Ľubo Palo, ktorý bol vlani aj súčasťou poroty na súťaži pri knižnom veľtrhu v Bologni a pravidelne zahraničné veľtrhy navštevuje.

Táto dostupnosť a "medzinárodnosť" ilustrátorskej scény podľa neho spôsobila, že sily sa už dnes rozkladajú celkom inak než v minulosti. "Kedysi bolo aj vo svete vidno niekoľko skutočne výrazných autorov, ktorí mali svoj štýl, dnes by som to nazval homogénnou masou heterogénnych prístupov. Každý chce byť iný, a tým sú si všetci tak trochu podobní. V dnešnej generácii je už problém nájsť tak jednoznačne výrazné osobnosti, akými bol v minulosti u nás, napríklad, Dušan Kállay, ktorý je dodnes jedinečný. Ale nemyslím to v negatívnom zmysle, iba to sledujem ako posun, ktorým ilustrácia prechádza," hovorí.

Výsledkom tohto "trendu" je podľa neho aj to, že oveľa menej fungujú "trendy". Kedysi aj piati-šiesti víťazi vo finálovej kolekcii pracovali s podobným ilustrátorským prístupom, dnes je medzi jedenástimi ocenenými zastúpené prakticky všetko od abstrakcie, cez maliarsky prístup až po minimalizmus. Každý z prístupov sa potom líši v nuansách a nachádza si svojich vlastných fanúšikov.

Ukázať, čo je dobré

Ak ide o knihy pre deti, zdá sa mu, že na jednej strane pribúda skutočne veľa umeleckých, artových kníh, na druhej vychádza aj množstvo mainstreamovej, prakticky autorsky nerozoznateľnej produkcie. "A tak trochu akoby sa začala vytrácať klasická pekná a dobre urobená kniha, ktorá bola výsadou bienále po dlhé roky. Niečo medzi vyslovene umeleckým artefaktom a strednoprúdom," hovorí Ľubo Paľo.

Aj preto má takáto súťaž podľa neho stále zmysel, pomôže divákom zorientovať sa v celej širokosti rôznych prístupov a umožní porotcom, ktorí majú skúsenosti, povedať svoj názor. "Potom s ním môžete súhlasiť, alebo s ním polemizovať, ale práve toto je príležitosť upozorniť na knihy, ktoré na trhu nemusia patriť medzi tie najviditeľnejšie, no pritom sú kvalitné a pozornosť si zaslúžia," hovorí.

Všetko to však podľa neho záleží aj od kondície miestnych vydavateľov a trhu z knihami. Predsa len, knihy sú na predaj a možnosť realizácie rozhoduje o tom, či autor dokáže využiť všetok svoj talent. "Je dôležité, aby mali autori podmienky a možnosti robiť svoju prácu tak, ako ju chcú robiť a ako ju robiť dokážu s využitím svojho potenciálu. Menší trh, prirodzene, dáva menšie možnosti pre rôzne žánre, čo je trochu škoda."

Okrem hlavnej výstavy uvidíte v národnom múzeu aj prehliadky prác poslednej držiteľky Grand Prix – britskej ilustrátorky Laury Carlin, laureátky Ceny Hansa Christiana Andersena 2016 Rotraut Susanne Berner z Nemecka či ocenené ilustrácie súťaže Nami Concours z Južnej Kórei. V Bibiane je výstava mladej ilustrátorky Veroniky Klímovej a výstavu Migrácie, ktorá vznikla v spolupráci s Veľkou Britániou."

https://dennikn.sk/875332/najkrajsie-ilustracie-z-celeho-sveta-su-uz-v-bratislave/?ref=rss

Gallery

Event calendar


Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
Sat
Sun

Event calendar for download

Bibiana is closed on Mondays